Mannen

Meest voorkomende plasklachten:

• vaak moeten plassen
  • kleine beetjes plassen
  • sneller en /of heftige aandrang
  • urineverlies ongewild
  • te traag op gang komen van de straal
  • persen om te plassen
  • onderbroken of minder krachtige straal
  • gevoel dat de blaas niet leeg is
  • nadruppelen
  • pijn voor of tijdens het plassen
  • ’s nachts vaker dan 2 moeten plassen

Plasklachten komen vaak bij mannen voor. Ongeveer één derde van de mannen boven de 50 jaar heeft last van plasklachten. Bij het ouder worden verandert het plaspatroon heel geleidelijk en ontstaan er klachten.

Meestal denken mannen dat de plasproblemen worden veroorzaakt door de prostaat. Maar ook verminderde blaasfunctie of een niet goed werkende bekkenbodemspier spelen een belangrijke rol bij het plassen. Daarnaast hebben verkeerd gedrag en gewoontes invloed op het ontstaan van klachten. Als bekkenfysiotherapeut richt ik de therapie dan ook op een juist gebruik van de bekkenbodemspier, goede plasgewoontes en gedragsverandering.

Veel voorkomende ontlastingsklachten:

• Verstopping (obstipatie)
  • Ongewild verlies van ontlasting (fecaal verlies)
  • Ontlasting niet goed in één keer kwijt kunnen
  • Voortdurende (chronische) aandrang om te poepen
  • Ontstaan van aambeien of scheurtjes in de anus
  • Ongewild windjes laten
  • Buikpijn
  • Problemen voor en na operaties

Moeizame stoelgang oftewel obstipaties een veel voorkomend probleem. We spreken van obstipatie wanneer iemand minder dan 3 keer per week ontlasting heeft en dan ook hard moet persen om de ontlasting kwijt te raken.

Anderzijds zijn er ook mensen die de ontlasting of windjes ongewild kwijt raken. Bij ontlastingsverlies is er vaak een combinatie van factoren die zorgen dat u geen controle meer heeft op het ophouden van uw ontlasting.

De ontlastingsproblemen worden veroorzaakt door met name slechte gewoontes, leeftijd, hormonale veranderingen, trauma’s, ziekte, medicijnen en operaties. Hierdoor zijn de bekkenbodemspieren niet op het juiste moment aangespannen of juist ontspannen. Als bekkenfysiotherapeut help ik u bij het trainen van de bekkenbodemspieren. Het trainen van de juiste coördinatie is daarbij essentieel.

Naast het trainen van de bekkenbodemspieren bekijk ik ook uw buik en buikademhaling. Door middel van buikmassage en ademhalingsoefeningen is er een positieve invloed op de werking van de dikke darm en ontspannen van de buikspieren.

Veel voorkomende pijnklachten:

• Pijn rond de anus (anale fissuren, anuskramp)
  • Pijn in de balzak
  • Pijn in de penis
  • Stuit,- lies- bekken, lage rugpijn
  • Pijn bij zaadlozing
  • Pijn in de onderbuik
  • Chronische prostatitis (CPPS)
  • Pijn na sterilisatie

Pijnklachten hebben vaak een beperkende invloed op ons dagelijks functioneren en kan behoorlijk overheersend zijn. Het kan zijn dat u daardoor niet meer kunt werken of sporten.

Als bekkenfysiotherapeut start ik met een uitgebreide intake en onderzoek dat zich richt op het lokaliseren van de pijn, waardoor de pijn wordt veroorzaakt en wat de pijn in stand houdt. We kijken naar houding, mobiliteit van gewrichten, spanning of lengte van spieren en brengen van uw belasting in kaart. Samen maken we een behandelplan en geven gerichte oefeningen, houdingsinstructie en leefregels.

Meest voorkomende seksuele klachten:

• Erectiestoornissen
  • Te vroeg klaarkomen
  • Pijn bij klaarkomen
  • Opwindings- en orgasmeproblemen

Voor een goede seksuele functie is een bekkenbodemspier heel belangrijk. Te veel spanning kan een negatieve invloed hebben op de erectie. Ook bij het vroegtijdig klaarkomen of opwindingsproblemen kunnen als gevolg van een te gespannen of ontspannen bekkenbodemspier zich voordoen. Maar ook stress, hormonale veranderingen, ziekte, medicijnen, operaties, met name prostaatoperaties en ouder worden kunnen een veroorzaker zijn van verminderde erectie of problemen bij klaarkomen.

Als bekkenfysiotherapeut kan ik u helpen bij het weer onder controle krijgen van de bekkenbodemspieren, inzicht geven van oorzaak en gevolg en in het herwinnen van vertrouwen. We werken hiermee nauw samen met uw huisarts/ uroloog /seksuoloog en/ of eventueel psycholoog.

Veel voorkomende klachten na prostaatoperatie

• Urineverlies bij activiteiten
  • Sneller en heftige aandrang
  • Erectiestoornis

Eigenlijk is het verstandig om al vooraf aan een operatie aan de prostaat kennis te maken met de bekkenfysiotherapie en daarmee een goede controle over de bekkenbodemspieren te verkrijgen.
Na het verwijderen van de katheter is tegenwoordig het protocol om de bekkenfysiotherapeut te bezoeken om zo snel mogelijk de bekkenbodemfunctie te optimaliseren.

Door middel van biofeedback en oefentherapie leer ik u hoe u de bekkenbodemspier goed aan- en ontspant. Hoe sneller je het vereiste niveau van kracht, uithoudingsvermogen en ontspanning bereikt, hoe sneller eventueel urineverlies na de ingreep verdwijnt. De geadviseerde leefstijl factoren helpen hierin mee.

Openingstijden CMD
Maandag 8.00 uur tot 16.00 uur